Źródła inspiracji dla kreatywnych

28-04-2014

W Katedrze Dziennikarstwa i Komunikacji Społecznej Uniwersytetu Łódzkiego odnotowano ostatnio kilka interesujących wydarzeń. A wszystko to za sprawą studentów III roku specjalizacji reklama, public relations i promocja firmy.

Podczas zajęć warsztatowych z organizacji eventu i pracy z mediami mieli oni za zadanie przygotować spotkania promujące działalność kół naukowych funkcjonujących w katedrze. Słuchaczom polecono nawiązać kontakt ze swoimi partnerami ? przedstawicielami studenckich kół naukowych ? zaproponować im rodzaj inicjatywy spójnej z profilem działalności, zaplanować ją oraz zrealizować. Zadania te ? jak podkreśla prowadzący zajęcia dr Rafał Siekiera ? udało się zrealizować większości studentów.

Studenci mogli samodzielnie zrealizować audycję

Studenci mogli samodzielnie zrealizować audycję

Fot. Michał Koroza

? Przygotowane imprezy miały wysoki poziomi, biorąc pod uwagę zwłaszcza możliwości finansowe oraz ograniczenia czasowe. Słuchacze organizujący eventy wzięli do serca moje uwagi dotyczące kontaktów z klientami, czyli kołami naukowymi. Dzięki temu członkowie kół byli aktywni na wszystkich spotkaniach ? mówi wcześniej naukowiec, zadowolony szczególnie z umiejętności dotarcia do gości specjalnych poszczególnych imprez. ? Jest to ważna umiejętność, można bowiem zaplanować event w najdrobniejszych szczegółach, ale jeśli nie potrafi się dotrzeć do dziennikarza, reżysera czy sportowca, którego chciałoby się zaprosić, to, oczywiście, spotkanie nigdy się nie odbędzie ? zaznacza.

Natomiast organizatorzy nie zawsze radzili sobie z przygotowaniem zadowalającej frekwencji, co mogło być związane z trwającą już wówczas sesją egzaminacyjną. ? Za porażkę należy też uznać bardzo skromny udział kadry naukowej w spotkaniach, co w pewnej mierze wynikało z faktu, że niektóre grupy nie wykorzystały właściwych kanałów dotarcia do pracowników uczelni ? wskazuje prowadzący zajęcia.

Dzięki inicjatywie studentów członkowie Koła Dziennikarstwa Sportowego wzięli udział w spotkaniu z Andrzejem Borowczykiem ? dziennikarzem, komentatorem sportowym oraz pływakami Maciejem Hreniakiem i Mateuszem Matczakiem. Studencko-Doktoranckie Dziennikarskie Koło Naukowe miało zaś okazję podyskutować z red. Tomaszem Lasotą z TVP Łódź na temat roli, wyzwań i perspektyw telewizji regionalnych w Polsce oraz uczestniczyć w warsztatach z realizacji dźwięku, połączonych z nagraniem audycji w Studenckim Radiu Żak Politechniki Łódzkiej. Z kolei Koło Krytyków Filmowych wzięło udział w pokazach etiud studenckich pod nazwą ICH TROJE w Scenografii, czyli dokument, fabuła i animacja oraz poświęconych dorobkowi łódzkiej filmówki pt. Zanimowani, których gościem specjalnym był Piotr Kardas ? animator kultury i autor wielu projektów związanych z animacją.

Sesja w sesji i Poza kadrem ? to eventy przygotowane dla koła Media-Art.-Society. Podczas pierwszego z nich studenci, pod okiem profesjonalistów, mogli poznać tajniki fotografii, drugie spotkanie poświęcone było medium telewizyjnemu i pokazowi etiud studenckich powstałych na podstawie rejestracji obrazu dorocznego obozu w Sanoku przeznaczonego dla początkujących dziennikarzy, którego pomysłodawcą był gość spotkania Wojciech Barczak, współpracujący z Magazynem Ekspresu Reporterów TVP 2.

Zdaniem studentów, taka forma zaliczenia zajęć nastawiona raczej na praktykę aniżeli opanowanie teoretycznych zagadnień jest zdecydowanie ciekawsza.

Redaktor Andrzej Borowczyk od lat komentuje wyścigi Formuły 1

Redaktor Andrzej Borowczyk od lat komentuje wyścigi Formuły 1

Fot. Anna Maćkowiak

? Zawsze wydawało mi się, że słuchacze naszego kierunku to ludzie kreatywni, których zwyczajnie nudzi tylko siedzenie nad książkami i uczenie się definicji na pamięć. Takie zaliczenie przedmiotu to nie tylko świetna zabawa oraz możliwość bliższego poznania kolegów z grupy, ale także wypracowanie profesjonalnego podejścia do zawodu i zapoznanie się z prawdziwymi obowiązkami oraz przeszkodami czyhającymi na każdego, kto zdecyduje się pracować jako PR ? podkreśla Dominika Szewczyk, studentka III roku dziennikarstwa i komunikacji społecznej. Jej zdaniem, najważniejsze w tego typu działaniach są umiejętności związane z pracą w grupie. ? Sukces bowiem zależy wyłącznie od dobrej ekipy. Jeżeli grupa projektowa jest zgrana i wszyscy jednakowo poważnie podchodzą do zadania, sukces jest tylko formalnością. Myślę, że wiele grup przekonało się o tym, iż jest to bardzo trudne do osiągnięcia ? dodaje.

Spotkania i warsztaty zorganizowane przez studentów okazały się również ciekawe z punktu widzenia kół naukowych. Agnieszka Barczyk, przewodnicząca Koła Krytyków Filmowych, podkreśla, że stały się one źródłem wielu inspiracji, które prawdopodobnie zaowocują zupełnie nowymi działaniami. Z kolei Natalia Kowalska, wiceprezes Media-Art.-Society zauważa, że takie imprezy to doskonała forma promocji. ? Organizacja obu spotkań dała szansę na prawdziwą współpracę Media ? Art ? Society ze słuchaczami. Niezrzeszeni studenci mieli okazję poznać członków koła i zakres jego działań.


Inicjatywy studentów były korzystne nie tylko dla studenckich kół naukowych, ale i dla całej społeczności akademickiej. ? Imprezy, organizowane dla SKN, wniosły nieco świeżości do Katedry Dziennikarstwa i Komunikacji Społecznej Uniwersytetu Łódzkiego. Pojawiło się wiele różnorodnych, a przede wszystkim atrakcyjnych i bogatych w walory edukacyjne propozycji spędzenia wolnego czasu ? zaznaczyła Anna Sałagacka, przewodnicząca Studencko-Doktoranckiego Dziennikarskiego Koła Naukowego UŁ.

Paulina Czarnek