Mali poszukiwacze wiedzy

19-05-2015

Jak co roku uczelnia nasza zaproponowała wykładowcom akademickim i kołom naukowym współpracę przy organizacji warsztatów i wykładów dla dzieci uczęszczającym na zajęcia cieszącego się coraz większą popularnością Uniwersytetu Łódzkiego dla Dzieci.

Aulę Wydziału Prawa i Administracji szybko wypełniają mali studenci

Fot.: Uniwersytet Łódzki dla Dzieci

ULEK, bo tak pieszczotliwie nazywany jest ten projekt, to przedsięwzięcia popularyzujące wiedzę humanistyczną, ekonomiczną, społeczną, przyrodniczą i z zakresu nauk ścisłych. Młodzi słuchacze poprzez zabawę zapoznają się z poważnymi zagadnieniami naukowymi. Ich spotkania z uniwersyteckimi wykładowcami przypominają prawdziwe zajęcia odbywające się na uczelniach.

W tym roku organizatorzy docenili pomysł zgłoszony przez nauczycieli akademickich Wydziału Filologicznego, zapraszając do współpracy dwie wykładowczynie z Katedry Lingwistyki Stosowanej i Kulturowej UŁ: dr Michalinę Biernacką i mgr Magdalenę Wojenkę-Karasek. Zaproponowany wykład pod tytułem Zjem konia z kopytami i będę leżeć do góry brzuchem, czyli oko w oko z frazeologią zgromadził liczne audytorium.

Do Auli Czerwonej Wydziału Prawa i Administracji 15 marca przybyło dwustu dziewięciu małych studentów, aby zgłębiać tajniki frazeologii języka polskiego. Uczestnicy spotkania, dzieci w wieku od siedmiu do dwunastu lat, dowiedzieli się, między innymi, że związki frazeologiczne są wszechobecne w naszej codziennej komunikacji, że często się nimi posługujemy, nie zdając sobie z tego sprawy.

Używając czerwonych i zielonych karteczek dzieci grupowo odpowiadają na niekiedy dość trudne, językowe pytania

Fot.: Uniwersytet Łódzki dla Dzieci



Podczas kolejnych etapów zajęć studenci nauczyli się: czym są frazeologizmy, skąd się wzięły w języku polskim, jakich najczęściej dotyczą tematów, w jaki sposób można je stosować w codziennych rozmowach, a także co się stanie, jeśli spróbujemy odczytać je dosłownie. Wykład urozmaicała multimedialna prezentacja z rebusami, zagadkami, ilustracjami, zadaniami i filmami. Chętnie zgłaszano się do udzielania indywidualnych odpowiedzi. Zaproponowany dodatkowo przez prowadzące zajęcia system czerwonych i zielonych karteczek umożliwił grupowe odpowiadanie na niekiedy dość trudne, językowe pytania. Dzieci wyjątkowo żywo zareagowały na reklamy sklepu spożywczego Biedronka, w których ukryte były związki frazeologiczne i językowe metafory.

Używając czerwonych i zielonych karteczek dzieci grupowo odpowiadają na niekiedy dość trudne, językowe pytania

Fot.: Uniwersytet Łódzki dla Dzieci


Ponadto same próbowały redagować teksty z użyciem frazeologizmów, dostrzegając jak bardzo ich użycie potrafi zmienić wymowę i styl wypowiedzi. Ostatnie pół godziny zajęć było poświęcone na pytania od słuchaczy. Okazało się, że dziecięca wyobraźnia i ciekawość nie znają ograniczeń. To tylko niektóre z wielu zadanych pytań: Ile mamy frazeologizmów w języku polskim?, Dlaczego chodzimy spać z kurami?, Czy wszystkie zwierzęta mają swoje frazeologizmy?, Kto to jest Matysek w zdaniu: „Przyszła kryska na Matyska?”, Czy mój brat Maciej też jest Matyskiem?  

Po spotkaniu każdy z młodych uczestników zajęć Uniwersytetu Łódzkiego dla Dzieci otrzymał wpis do specjalnego indeksu oraz Odznakę Poszukiwacza Wiedzy.

Magdalena Wojenka-Karasek
Michalina Biernacka